Onze advocaten arbeidsrecht zijn specialisten. Zij hebben gekozen voor het arbeidsrecht. Zij doen dit er niet 'bij' en hebben passie voor het vak. Zij zijn al meer dan 10 jaar dagelijks bezig in de arbeidsrechtpraktijk en hebben specialisatieopleidingen gevolgd. Onze advocaten staan zowel werkgevers als werknemers bij en helpen HR-afdelingen met complexe vraagstukken.
Onze overtuiging is dat wij door te specialiseren de klant op het hoogste niveau kunnen bijstaan. Dit houdt in dat onze advocaten de ontwikkelingen in de rechtspraak nauwgezet volgen, evenals wijzigingen in de wetgeving. Wat dat laatste betreft is het arbeidsrecht altijd volop in beweging. Mede daarom volgen onze advocaten regelmatig kwalitatief hoogwaardige opleidingen en zijn zij aangesloten bij verschillende specialistenverenigingen. Dit allemaal om de klant van het beste juridische (en praktisch uitvoerbare) advies te voorzien.
Indien u het maximale uit uw situatie wilt halen, dan zijn wij het juiste kantoor. Wij zijn ervan overtuigd dat wij u het beste kunnen helpen. Zijn wij dat niet, dan zeggen wij u dat ook.
Onze werkwijze en waar we voor staan
Wat doen onze arbeidsrechtadvocaten?
Wanneer mag men zich advocaat noemen
Rechten en plichten van een advocaat
Onze arbeidsrechtadvocaten zijn specialisten. Zij hebben affiniteit met het arbeidsrecht. Zij hebben specialisatieopleidingen succesvol afgerond en zijn al jaren werkzaam als arbeidsrechtadvocaat. Zij houden alle ontwikkelingen scherp in de gaten, zowel de rechtspraak als de steeds wisselende wet- en regelgeving.
Onze arbeidsrechtadvocaten staan zowel werkgevers als werknemers bij. Op die manier houden zij feeling met beide kanten en kunnen ze de standpunten en juridische acties van de wederpartij goed voorspellen. Hierdoor kunnen zij het beste juridische advies geven.
Een juridisch advies is meer dan een uitleg en toepassing van de wet- en regelgeving. Een goed advies dient ook praktisch uitvoerbaar te zijn. Het arbeidsrecht staat bol van rechten en verplichtingen tussen de werkgever en de werknemer. Het gaat om de vertaalslag van een juridisch vraagstuk naar aan plan van aanpak waar een partij ook daadwerkelijk mee uit de voeten kan. Dit is voor elke partij en voor elke zaak weer anders.
Om het optimale resultaat te kunnen behalen, is een nauwe samenwerking met de klant noodzakelijk. Wat wil de klant bereiken? Dat is één van de eerste vragen die wij aan een klant stellen. Het is aan ons om vervolgens te bepalen of, en zo ja, hoe dit resultaat bereikt kan worden. Daarbij zijn wij 100% partijdig. Wij behartigen alleen het belang van onze klant. Daarbij hoort ook het kijken naar het belang van de andere partij, aangezien daarin vaak een oplossing van het probleem schuilt.
Het blijft bij ons niet alleen bij het geven van advies. Wij helpen de klant vervolgens ook echt verder. Wat dient de klant juist wel of juist niet te doen? Pakt de klant het verder zelf op of zetten wij namens de klant de vervolgstappen?
Dit alles gaat in overleg met de klant en in begrijpelijke taal. Verwacht van ons geen lange uiteenzettingen vol met wollig en overbodig juridisch taalgebruik. Wij zijn to the point en zorgen ervoor dat u begrijpt hoe het zit en dat u met het advies uit de voeten kunt.
Onze advocaten zijn sparringpartners. Zij denken graag met u mee. Zo ondersteunen onze advocaten ook HR-afdelingen. Regelmatig hebben zij (telefonisch) overleg met HR-medewerkers die ergens tegenaan lopen of even willen controleren of zij op het juiste spoor zitten. Wij hanteren hier speciale tarieven voor.
Voor een goede samenwerking is het belangrijk dat de lijnen kort zijn. Wij zijn dan ook goed bereikbaar, zowel telefonisch als per e-mail. Is uw advocaat er een dag niet? Geen probleem. Bij ons werken meerdere arbeidsrechtadvocaten. Zij hebben regelmatig overleg met elkaar en weten welke zaken er spelen. Ook zijn onze dossiers digitaal en door de specialisten snel te raadplegen. Op die manier zorgen wij ervoor dat uw vragen steeds op korte termijn kunnen worden beantwoord en er snel geschakeld kan worden. Zeker in het arbeidsrecht is dat een absolute must!
Onze arbeidsrechtadvocaten houden zich met vrijwel alle onderdelen van het arbeidsrecht bezig. Dat is heel breed. Zij houden zich met zowel individueel arbeidsrecht, collectief arbeidsrecht als het medezeggenschapsrecht bezig. Van aanstelling tot ontslag en alles wat daar tussenin zit, maar ook wat daarvoor nog zit en daarna nog kan komen.
Hierna volgen enkele voorbeelden van waar onze advocaten mee bezig zijn:
Zoveel mogelijk proberen wij geschillen in onderling overleg op te lossen. Lukt dat echter niet dan schuwen wij een procedure niet. Arbeidszaken worden behandeld door een kantonrechter (behoudens ontslag statutair bestuurder). Hier geldt geen verplichte procesvertegenwoordiging. Dit betekent dat je niet verplicht bent je te laten bijstaan door een advocaat. Iemand mag ook zelf procederen of zich laten vertegenwoordigen door een willekeurige derde. Of dat altijd verstandig is, is de vraag. Onze advocaten hebben veel ervaring met procederen en kennen de fijne kneepjes van het vak. Daarmee kunt u uw voordeel doen in de procedure.
Onze arbeidsrecht advocaten zijn lid van de VAAN (Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Nederland) en/of de VAARA (Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Oost Nederland). De VAAN en de VAARA zijn door de Orde van Advocaten erkende specialisatieverenigingen. Niet iedereen mag hiervan lid worden. Om lid te mogen worden moet aan de volgende voorwaarden voldaan worden:
Iedereen met een afgeronde academische opleiding rechten mag zich jurist noemen. Advocaat is een beschermd beroep en dat ben je niet “zo maar”. Vanzelfsprekend dient een advocaat afgestudeerd te zijn in de rechten, verder moet een advocaat een “Verklaring van goed gedrag” kunnen overleggen. Na screening door de Orde van Advocaten kan iemand door de rechtbank worden beëdigd. Na beëdiging en inschrijving op het tableau mag iemand zich advocaat noemen.
Daarmee is het echter nog niet gedaan. Beginnende advocaten werken de eerste drie jaren onder verantwoordelijkheid van een ervaren advocaat (de patroon) en dienen de opleiding van de Orde van Advocaten te doorlopen. Na het succesvol doorlopen van dit traject krijgt een advocaat een stageverklaring. De “basisopleiding” is dan voltooid.
Een advocaat is echter nooit uitgeleerd. Om de kennis bij te houden zijn advocaten verplicht jaarlijks 20 opleidingspunten te halen. Dit staat gelijk aan ongeveer 20 cursus-uren. Doet een advocaat dit niet dan kan deze worden geschrapt van het tableau. Hierin onderscheidt een advocaat zich van een jurist van bijvoorbeeld een rechtsbijstandverzekeraar. Voor die juristen geldt geen verplichte opleiding of scholing.
Advocaten zijn aan bijzondere regels gebonden en tuchtrecht is op hen van toepassing. Aan advocaten zijn ook bijzondere rechten toegekend. Alleen advocaten mogen in het civiele recht procederen in zaken met belangen hoger dan € 25.000,-- (tenzij bijzondere aardzaken) en procederen in hoger beroep. Ook heeft de advocaat een verschoningsrecht. Dit is belangrijk voor de uitvoering van de werkzaamheden van een advocaat. Middels het verschoningsrecht kan de advocaat voor geheimhouding zorgdragen van hetgeen de klant in vertrouwen vertelt. Een advocaat kan door een rechter bijvoorbeeld niet gedwongen worden zaken van de klant te openbaren.
Deze bijzondere positie van een advocaat is ook direct een voordeel van het inschakelen van een advocaat in plaats van een jurist. Advocaten kunnen uw zaak blijven behartigen, ook wanneer er (door)geprocedeerd moet worden en advocaten zijn vanuit de Orde en/of specialisatieverenigingen gehouden hun kennis bij te houden. Ook de geheimhouding is met meer waarborgen omkleed. Verder leert de praktijk dat een brief van een advocaat vaak meer effect heeft dan een brief van een jurist, ook al zou de inhoud hetzelfde zijn.
Dit laatste is ook vaak iets wat wij nog al eens terug horen over het ontvangen van brieven van juristen die werkzaam zijn bij rechtbijstandsverzekeraars. Niet altijd worden deze (voldoende) serieus genomen. Tegenwoordig zijn veel personen/ondernemers verzekerd voor de kosten van rechtsbijstand. Begrijpelijk, want juridische bijstand kan soms een kostbare aangelegenheid zijn. Toch horen wij regelmatig dat men niet zo tevreden is over het werk dat is geleverd door de verzekeraar. Onzes inziens is de oorzaak daarvan dat verzekeraars anders naar zaken kijken.Wij als advocaten kijken alleen naar het belang van de klant. Bij verzekeringen speelt nog een ander belang mee, namelijk het belang van de verzekeraar zelf. Elke zaak kost de verzekeraar immers geld. Deze dient dan ook zo snel mogelijk te worden opgelost. Dat betekent echter niet altijd, zo is onze ervaring, dat daarmee het beste resultaat voor de klant wordt bereikt.
Wij wijzen u er dan ook op dat u recht heeft op vrije advocaatkeuze. Controleer de voorwaarden van uw verzekering, er is vaak meer mogelijk dan u denkt.
Wij hanteren voor onze specialisten een tarief per uur van € 225,00 exclusief BTW. Bijkomende kosten zoals griffierechten, kosten gemaakt door een deurwaarder, de kosten voor het opvragen van gegevens bij de Kamer van Koophandel en de kosten voor vertaalwerkzaamheden worden één op één doorbelast. Voorafgaand aan het verstrekken van de opdracht zullen we u zoveel mogelijk een urenindicatie geven.
Waar mogelijk spreken wij vooraf een vaste prijs af. In dat geval weet u precies wat de kosten zullen zijn. Uiteraard verhalen wij waar mogelijk de kosten van juridische bijstand op de andere partij. Vast onderdeel bij onderhandelingen in het arbeidsrecht voor werknemers is ook de vergoeding voor de gemaakte kosten van rechtsbijstand.
We werken niet op basis van een toevoeging. Bij een toevoeging betaalt de overheid een groot deel van de juridische kosten en door de klant wordt een eigen bijdrage voldaan. Of u in aanmerking komt voor juridische bijstand op basis van een toevoeging is afhankelijk van uw inkomen. Hierover vindt u meer op www.rechtsbijstand.nl. Ook bij het juridisch loket kunnen ze u van informatie voorzien.
Wij delen onze kennis graag. Wij vinden namelijk dat iedereen toegang moet hebben tot juridische kennis. Daarom staat er veel inhoudelijke informatie op onze website en bieden wij een chatmogelijkheid. U kunt op de chat kosteloos juridische vragen stellen op het gebied van arbeids-, ondernemings- of contractenrecht. De chat wordt bemand door onze eigen advocaten.
Deel deze pagina:
Bedankt voor uw bericht
Uw bericht is naar ons verstuurd. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Ons direct spreken?
U kunt ons binnen kantooruren bereiken op 026-325 90 23