Op 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Het kan bijna niemand ontgaan zijn. Maar wat houdt deze verordening in en wat moet de ondernemer ermee? Kort door de bocht: de ondernemer dient in ieder geval privacyreglementen te hanteren, verwerkersovereenkomsten te sluiten en een Register van verwerkingsactiviteiten bij te houden. Wij kunnen u hierbij ondersteunen. Voor het opstellen van deze stukken hanteren wij scherpe tarieven.
De AVG is een Europese verordening. Dit betekent dat in de hele Europese Unie dezelfde wetgeving geldt ten aanzien van privacy. De Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens is met ingang van 25 mei 2018 komen te vervallen.
Het doel van de AVG is de bescherming van persoonsgegevens bij de verwerking daarvan. De AVG is mede ingegeven als gevolg van de snelle digitale ontwikkelingen waaraan de wereld onderhevig is. Deze digitale ontwikkelingen brengen (extra) risico’s met zich ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens. Niet alleen verstrekken personen heel makkelijk hun persoonsgegevens (digitaal), ook is het risico op verlies van de gegevens groter geworden. Met de AVG wordt:
Gezien de verplichtingen die voortvloeien uit de AVG en de controle die de AP uitvoert, adviseren wij ondernemers om privacyreglementen op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan een privacyreglement voor werknemers, voor klanten, opdrachtgevers en websitegebruikers. Verder adviseren wij ondernemers om verwerkingsovereenkomsten te sluiten en een Register van verwerkingsactiviteiten op te stellen en bij te houden.
Desgewenst kunnen wij u hierbij ondersteunen. Wij hanteren vaste prijzen voor het opstellen van deze stukken.
Dienst | bedrag |
---|---|
Opstellen van een privacyreglement | € 295,00 |
Opstellen van een verwerkersovereenkomst | € 500,00 |
Opstellen van een Register van verwerkingsactiviteiten | € 295,00 |
Deze prijzen zijn exclusief BTW. Wenst u hiervan gebruik te maken dan kunt u contact opnemen met ons kantoor.
Bescherming privacy: verplichtingen AVG
Grondslagen verwerking persoonsgegevens
Grondslag verwerking bijzondere persoonsgegevens
(Beveiligings)maatregelen (privacy by design & privacy by default)
Verantwoordelijkheid organisaties
Register van verwerkingsactiviteiten
Functionaris voor de gegevensbescherming (FG)
Data Protection Impact Assessment (DPIA)
Bevoegdheden privacy toezichthouders
Om de AVG goed te begrijpen en daarmee ook goed invulling te kunnen geven aan de verplichtingen die de AVG organisaties oplegt, is het van belang de (belangrijkste) begrippen van de AVG te benoemen.
Als eerste het begrip persoonsgegevens. Hieronder worden simpelweg alle gegevens verstaan van een natuurlijke persoon die herleidbaar zijn tot een persoon. Daar vallen dus heel veel gegevens onder. Bijvoorbeeld: naam, adres, woonplaats, telefoonnummers, postcodes met huisnummer, geslacht, geboortedatum, foto, e-mailadres, Burgerservicenummer, CV, bankgegevens, enzovoorts. Let op: het moet dus gaan om gegevens die, al dan niet gecombineerd, te herleiden zijn tot een natuurlijke persoon. Gegevens die herleidbaar zijn tot een rechtspersoon, vereniging of overleden personen, zijn geen persoonsgegevens in de zin van de AVG.
Onderscheiden worden nog bijzondere persoonsgegevens. Dit zijn simpel gezegd gegevens van personen die gevoelig kunnen liggen, zoals ras, geloof, gegevens over gezondheid, geaardheid, genetische gegevens, enzovoorts. Dit verschil is van belang omdat bijzondere persoonsgegevens extra worden beschermd.
Een ander belangrijk begrip binnen de AVG is het begrip verwerking. Onder verwerking van persoonsgegevens wordt verstaan een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés. Dus vrijwel alles wat wordt gedaan met persoonsgegevens, zoals verzamelen, opslaan, ordenen, raadplegen, verstrekken, gebruiken, afschermen, vernietigen, valt onder de noemer “verwerking”.
Verder kent de AVG het begrip verwerkingsverantwoordelijke. Dit is de (rechts)persoon die het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. Dat is dus de partij die bepaalt waarom gegevens moeten worden verwerkt en op welke manier en met behulp waarvan dit dient te gebeuren. Een ander begrip is die van verwerker. Dit is de partij die ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt. Deze doet dat dus voor de verwerkingsverantwoordelijke zonder dat er daarbij invloed wordt uitgeoefend op het vaststellen van het doel en de middelen van de verwerking.
Het bovenstaande komt erop neer dat een onderneming in het ene geval een verwerkersverantwoordelijke is en in een andere geval kan worden aangemerkt als verwerker. Het is ook mogelijk dat twee partijen als verwerkingsverantwoordelijke worden aangemerkt. Het onderscheid is van belang omdat elke hoedanigheid rechten en verplichtingen met zich meebrengt.
Tot zover de belangrijkste begrippen. Maar wat zijn nu de belangrijkste regels die volgen uit de AVG? Op welke wijze worden de privacyrechten versterkt en uitgebreid? Welke verantwoordelijkheid hebben de organisaties hierin en welke bevoegdheden hebben de privacy toezichthouders?
De bescherming van de privacyrechten begint bij het stellen van een voorwaarde voor de verwerking van persoonsgegevens. Er moet een wettelijke grondslag bestaan voor de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens. Is deze grondslag er niet, dan mogen persoonsgegevens niet worden verwerkt.
De AVG noemt de volgende grondslagen voor de verwerking van persoonsgegevens:
Hierbij geldt dat de uitdrukkelijke toestemming als laatste optie moet worden gezien. Er dient dus eerst onderzocht te worden of één van de andere grondslagen uitkomst biedt. Is dat niet het geval, dan dient toestemming te worden gevraagd voor de verwerking van persoonsgegevens. Deze toestemming moet vrijelijk worden gegeven, moet ondubbelzinnig en specifiek zijn. Dit betekent dat de betrokkene op generlei wijze gedwongen dient te worden tot het verlenen van toestemming. Er mogen zogezegd geen negatieve gevolgen worden gekoppeld aan het niet verlenen van de instemming. Dat kan in het geval er sprake is van machtsverhoudingen, lastig zijn.
Dat de toestemming ondubbelzinnig en specifiek moet zijn, betekent dat de betrokkene de toestemming uitdrukkelijk moet verlenen (ondubbelzinnig, er kan geen twijfel over bestaan) en dat deze de toestemming verleent voor een specifieke situatie / verwerking. Dit betekent dus dat een organisatie die toestemming vraagt, de betrokkene dient te informeren over het doel van de verwerking van de persoonsgegevens en duidelijk moet zijn over de gegevens die verwerkt gaan worden. Wordt de toestemming daarvoor verleend, geldt die toestemming ook alleen voor het opgegeven doel en voor de opgegeven verwerking van persoonsgegevens.
Het “nadeel” van de toestemming is dat de toestemming ook op elk moment ingetrokken kan worden. Daarmee vervalt de grondslag voor de verwerking van die persoonsgegevens. Hieruit volgt eens te meer dat het hebben van een andere grondslag de voorkeur heeft.
Om te laten zien hoe het werkt met de verschillende grondslagen, hier een voorbeeld:
Stel dat een organisatie persoonsgegevens van klanten verwerkt om een product of dienst te leveren, dan gebeurt dit op basis van de grondslag uitvoering van een overeenkomst. Stel dat die organisatie de klant een nieuwsbrief wil versturen met aanbiedingen, dan kan dat alleen nadat de klant daarmee op een juiste wijze heeft ingestemd en de klant op een juiste wijze daarover is geïnformeerd. Trekt de klant de toestemming in, dan is het de organisatie niet meer toegestaan deze klant de nieuwsbrief met aanbiedingen te versturen.
Voor de verwerking van bijzondere persoonsgegevens gelden strengere eisen. Het uitgangspunt is dat het verwerken van deze gegevens niet is toegestaan. Alleen wanneer er sprake is van één van in de AVG genoemde uitzonderingen, mag het wel. De AVG kent de volgende uitzonderingen:
Als er persoonsgegevens worden verwerkt door een organisatie dan is deze organisatie op grond van de AVG ook verplicht de persoonsgegevens deugdelijk te beschermen. Er moeten passende technische en organisatorische maatregelen ter bescherming worden getroffen. Dit betekent niet alleen dat er maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de gegevens verloren of verspreid kunnen worden. Het gaat verder. Al bij het ontwerpen van een product en/of dienst moet gezorgd worden voor een deugdelijke bescherming (privacy by design). Verder moeten er ook technische en organisatorische maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat alleen de persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor het doel. Niets meer en niets minder (privacy by default).
Als organisatie dient u dus na te gaan in hoeverre het nodig is om persoonsgegevens te verwerken. Ook moet worden bezien of het mogelijk is gegevens te anonimiseren en moet worden bezien op welke manieren de persoonsgegevens zo goed mogelijk worden beschermd.
In lijn daarmee is ook de verplichting van een organisatie (als verwerkingsverantwoordelijke) om verwerkersovereenkomsten te sluiten met partijen die zij inschakelt om persoonsgegevens te verwerken. In deze overeenkomst dient onder meer te worden vastgelegd:
Ten aanzien van de duur van het bewaren van persoonsgegevens, verandert er niets. Nog steeds mogen persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan noodzakelijk voor het doel van de verwerking. De AVG kent geen wettelijke bewaartermijnen. Wel zijn er andere wettelijke bewaartermijnen. Zo geldt er bijvoorbeeld een bewaartermijn van 7 jaren voor de loonadministratie en 5 jaren voor een kopie ID-bewijs van een werknemer.
Om de privacyrechten verder te versterken / uit te breiden zijn in de AVG rechten opgenomen die de betrokkenen (de personen van wie persoonsgegevens worden verwerkt) hebben. Zij hebben de volgende rechten:
Ook kunnen betrokkenen een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als zij vermoeden dat persoonsgegevens zijn verwerkt op een wijze die niet strookt met de AVG. Dit gebeurt ook. In de eerste maand dat de AVG gold, zijn er 600 klachten ingediend. De klachten zagen met name op problemen met verwijderingsverzoeken.
De AVG legt (veel) meer nadruk op de verantwoordelijkheid van organisaties om aan te tonen dat zij zich aan de AVG houden. Deze verantwoordelijkheid houdt in dat organisaties een informatieplicht hebben en zij aan de hand van documenten moeten kunnen aantonen dat zij zich houden aan de AVG (verantwoordingsplicht).
Organisaties zijn gehouden de betrokkenen duidelijk te informeren over wat er met de persoonsgegevens gebeurt en wat de rechten zijn van de betrokkenen. Daarom adviseren wij organisaties privacyreglementen te maken voor de partijen van wie zij persoonsgegevens verwerken. Denk bijvoorbeeld aan werknemers, klanten en gebruikers van de website.
Wij adviseren om in het privacyreglement in ieder geval op te nemen:
Heeft een organisatie met meer dan 250 werknemers, dan dient de organisatie een Register van verwerkingsactiviteiten te hebben. Deze moet kunnen worden getoond als de Autoriteit Persoonsgegevens daarom vraagt.
Zijn er minder dan 250 werknemers, ook dan bestaat vaak de verplichting tot het hebben van het Register van verwerkingsactiviteiten. Een organisatie moet namelijk ook over dat register beschikken wanneer persoonsgegevens worden verwerkt:
De wet schrijft voor dat de verantwoordelijke de volgende informatie in het register moeten opnemen:
Naast een Register van verwerkingsactiviteiten dient een organisatie ook een Register datalekken bij te houden. Hierin dienen alle datalekken te worden opgenomen. Van een datalek is sprake als er bij een beveiligingsincident persoonsgegevens verloren zijn gegaan, of als onrechtmatige verwerking van de persoonsgegevens redelijkerwijs niet uitgesloten kan worden. Een voorbeeld kan zijn het kwijtraken van een USB-stick, diefstal van een laptop of een inbraak door een hacker. Op grond van de AVG zouden datalekken ook moeten worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Vreest een onderneming een datalek, dan adviseren wij eerst contact op te nemen met een specialist om vervolgstappen te bespreken.
Verantwoordelijk zijn betekent voor organisaties ook dat zij niet zomaar persoonsgegevens buiten de EU mogen doorgeven. Internationale doorgifte van persoonsgegevens aan partijen buiten de EU (buiten toepassingsgebied Privacyrichtlijn) mag alleen als er sprake is van een passend beschermingsniveau. De Europese Commissie heeft een landenlijst (https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internationaal-gegevensverkeer/doorgifte-binnen-en-buiten-de-eu) waarop de landen staan vermeld die een passend beschermingsniveau bieden.
Een FG is iemand die binnen de organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de privacywetgeving. In de volgende drie situaties is een FG verplicht:
Het is nog de vraag wat onder “op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerken” wordt verstaan. Zo behoeft een huisarts (éénpitter) geen FG aan te stellen, maar een ziekenhuis wel. Hiertussen zit nog een groot gebied. De toekomst zal leren wat hieronder moet worden verstaan.
Stelt een organisatie wel een FG aan, terwijl zij daartoe niet verplicht is, dan dient deze ook te voldoen aan alle wettelijke vereisten. Het is dus belangrijk om hier goed over na te denken zodat niet onverplicht allerhande verplichtingen op de hals worden gehaald.
Organisaties kunnen verplicht zijn een data protection impact assessment (DPIA), ook wel gegevenseffectenbescherming beoordeling, uit te voeren. Dat is een instrument om vooraf de privacy risico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen. En vervolgens maatregelen te kunnen nemen om de risico’s te verkleinen. Een DPIA is alleen verplicht als een gegevensverwerking waarschijnlijk een hoog privacy risico oplevert voor de betrokkenen. Dat is in ieder geval zo als een organisatie:
Wordt een DPIA uitgevoerd terwijl deze niet verplicht is, dan heeft dit geen verdere gevolgen.
Profilering is een geautomatiseerde verwerking van (persoons)gegevens met als doel een individu te evalueren, te classificeren of een beslissing over die persoon te nemen, dit door persoonsgegevens te vergelijken en samen te brengen. Bedrijven kunnen dit doen voor verschillende commerciële doelen. Bijvoorbeeld om een specifieke winstgevende klantengroep te behouden of om gerichte advertenties te tonen op basis van voorspelde interesses. Of juist om ongewenste klanten te weren, zoals bij een aanvraag voor een lening.
Gezien het bovenstaande brengt de AVG nogal wat verplichtingen voor organisaties met zich mee. Sommige verplichtingen bestonden al, velen zijn ook nieuw. Het is van belang om hier als organisatie serieus mee om te gaan. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een mooi stroomschema (stappenplan) opgesteld om organisaties te helpen te voldoen aan de AVG. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft ook een handleiding AVG opgesteld. Het is ook van belang om aan de AVG te voldoen. Dit heeft (onder andere) te maken met de consequenties die verbonden zijn aan niet naleving van de AVG.
In Nederland ziet de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) toe op de naleving van de AVG. Deze heeft verschillende mogelijkheden tot haar beschikking om organisaties te bewegen tot nakoming van de AVG. Zo kunnen er (hoge) boetes worden opgelegd, organisaties kunnen worden berispt of verboden om verwerkingen uit te voeren of certificeringen kunnen worden ingetrokken. Ook kan de AP een last onder dwangsom opleggen. Oftewel kan de AP een organisatie iets verplichten. Doet zij dat niet, dan volgt er direct een boete.
Naast deze bestuursrechtelijke consequenties, is het ook denkbaar dat organisaties aansprakelijk worden gesteld als deze zich niet houden aan de AVG en dit schade oplevert voor de betrokkene. Ook kunnen verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers elkaar aanspreken omdat zij tekort zijn geschoten in de wederzijdse verplichtingen. Tot slot kan het schenden van de privacyregels ook leiden tot negatieve publiciteit. Het advies is derhalve om de AVG serieus te nemen en kritisch te kijken naar de verwerking van persoonsgegevens.
De Autoriteit Persoonsgegevens is op dit moment vooral bezig met het onderzoeken naar naleving van de privacy van de grote ondernemingen.
Gezien de verplichtingen die voortvloeien uit de AVG en de controle die de AP uitvoert, adviseren wij ondernemers privacyreglementen op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan een privacyreglement voor werknemers, voor klanten, opdrachtgevers en websitegebruikers. Verder adviseren wij ondernemers verwerkingsovereenkomsten te sluiten en een Register van verwerkingsactiviteiten op te stellen en bij te houden.
Deel deze pagina:
Bedankt voor uw bericht
Uw bericht is naar ons verstuurd. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Ons direct spreken?
U kunt ons binnen kantooruren bereiken op 026-325 90 23